teisipäev, 30. juuni 2020

30. juuni - Jakob Jõgi 145

Jakob Jõgi
30.06.1875 Pinsato talu, Tuhalaane (Anikatsi), Karksi  - 1961
Puunikerdaja

Sündinud on ta Karksis põllutöölise-ehitusmeistri pojana, niisiis - päritud elukutse. 21-aastaselt hakkas ta Tartus õppima puunikerdust, samaaegselt õppides joonistust von zur Mühleni juures koos M. Pukitsa ja kadunud Konrad Mägiga. Mart Laane andmeil tegutses 1896. aastast Bandelieri mööblitööstuses, siis Riias Juhansoni juures, Liibavis Ahi ja Odessas Merklingi mööblitööstuses (kuni 1900). Elas ja tegutses Rakveres 1901-1904, edasi Pärnus vabakunstnik.

Tema nikerdatud on Pärnu Issanda Muutmise peakiriku nikerdused 1904. aastal, Riigikohtu kirjutuslaua garnituur, Kadrioru lossi rahvuslik tuba 1938. aastal. Tema puulõiked on Eesti Rahvamuuseumis, mõned tööd Pärnu muuseumis ja Elisabethi kirikus ning Võru Kreutzwaldi muuseumis.

Ajalehe „Hääl“ (Kuressaare) vastutav toimetaja 1908–1910.

Lõik 23. märtsil 1940 ajalehes „Uus Eesti: Pärnu Uudised“ artiklist „Kuidas töötab kuulus Pärnu puunikerdaja“:

„Jakob Jõgi on valmistanud viimaste aastate kestel rohkelt mitmesuguseid ilustavaid nikerdustöid, muu seas ka Kadrioru lossi vabariigi presidendi raamatukogusse, Toompea lossi ja Oru lossi. Ka on ta elanud viimastel aegadel mitmel pool oma tööde näitusega. Et lähemalt Jakob Jõgiga ta tööde üle juttu ajada, külastas teda neil päevil meie lehe esindaja. Külaskäiku puunikerdaja juurde põhjustas seda enam see asiolu, et Jõgil valmis kolme ja poole aastase tööviljana 56-numbriline puulõigete kogu, mis kujutab kogu eestlaste ajalugu. […] „Muret on vaid mu valminud suurtööga - Eesti rahva ajalooga, mis koosneb 56 üksikust tööst ning annab täieliku ajaloolise-kultuurajaloolise läbilõike eestlaste mütoloogilisest, kultuurilisest, majanduslikust ja poliitilisest võitlusest minevikust tänapäevani. Nimelt on mul kolme ja poole aastase tööviljana see ainulaadne töö nüüd valmis. Seda tahetakse omandada mitmelt poolt. Töö erakorralise väärtuse tõttu ei taha ma seda aga ülepeakaela realiseerida. Vaja otsida õige ostja..." Asume lähemalt vaatlema nimetatud tööd, millest seitse numbrit, nimelt Kalevipoja motiivistik, on asetatud Kadrioru lossi, kuna 14 numbrit, mis haaravad eestlaste töid ja toimetusi, kombeid ja ebausku, on omandatud Eesti Rahva Muuseumi poolt Tartus. Osa, üksikuid numbreid, on eraisikutele müüdud. Kogu 56-numbriline seeria moodustab aga terviku ning puuduvate numbrite täiendamine on vaid aja küsimus. Kõnealune suurtöö jaguneb järgmistesse üksikutesse liikidesse: peale juba nimet. Kalevipoja ja eestlaste elu-olu on selles rida töid vanast heast Rootsi ajast, teoorjuse ajast, 1905. a. revolutsioonist, Vabadussõjast ja iseseisvusaegne osa pealkirja all "Enne ja nüüd". Imepeenelt peitlitega meisterdatud inimeste, laevade, puude, toaesemete jne. jne. kujutused on niivõrd elulised, et ei taha nagu uskudagi, et need on puusse nikerdatud. Pigemini võiks neid pidada elavate piltide vähendusteks.“

Foto Jakob Jõgi (1875-1961) puulõikest „Saunas” (ERA.31.4.1646.94.20)


Puunikerdaja Jakob Jõgi (1936)
Eesti Kultuurfilm ringvaade 104/1936.a Fond 4 (Eesti Kultuurfilm), arhivaal 102. URL: https://youtu.be/74aMy9WwB4U

Puunikerdaja Jakob Jõgi (1955)
Ringvaade “Nõukogude Eesti” nr 8, 4/5. Fond 203 (Tallinnfilm AS), arhivaal 894

Vaata lisaks:

Allikad:

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar