Autorist
endast, kui kirjanikust ja kultuuritegelasest saab aimu vaid vihjamisi: „Siin,
Rannamõisas, patustasin oma hinge peale Kotzebue „Virr-varri“ viletsa tõlke ja
sain töö tasuks - mõtelge - 25 priieksemplari" (lk. 16). Ta pole isegi oma
esimest abielu rohkem maininud, kui vaid läbi lillede peatükis „Die Reine Tor“.
Samas
on imetlusväärne, kui palju kätkeb tekst endas ümbritseva kirjeldusi, isikute
nimesid ja nendega seotud juhtumisi. Juba tõik, et tema mälestusteraamatu
tiitellehel mainimata jäänud kaasautorina domineerib talurahva olme
ülestähendustega vend Jaak; ilmestavad hulk tsitaate ja lõike Jaan Jungi
teostest; sissepoogitud on isa meenutusehetked teoorjuse päevilt ja
sõprade-tuttavate, nagu Abja Palu talu pärisperemehe Peeter Liebuse, ülestähendused;
sunnib lugejat end tolle aja inimeste, ajaloo, kultuurisündmuste ja geograafia
osas paremini kurssi viima.
Oskus
näha end ümbrus kasvas ärkamisaja Viljandimaa suurmeestele naha vahele koos
poisikesepõlves karjas käimisega. Kitzbergi eakaaslastest võib välja tuua
Tarvastu vallas sündinud Ado Grenzsteini (Piirikivi), kellele A.K. on
pühendanud lausa terve peatüki, ning kuigi see pole just positiivses ja helges
võtmes kirjutatud pildike ajalehe “Olevik“ loojast, ei saa eitada mehe rolli
ärkamisaja sündmustes. Kitzbergile oli autoriteediks C. R. Jakobson ning
Suure-Kõpu vallast pärit Villem Reiman.
Justkui
möödaminnes pajatab ta lahti levinud kohamüüdid. Kitzbergi teostes on oluline
koht lapsepõlves kogetud maastikel - jutustuses „Maimu“ on ta ühe episoodi sidunud
Pöögles Maiel elades kuuldud legendiga Annemäest. See oli muistne hiis, kus oli
ka ohverdamiskoht. Annepäeval (26. juulil) koguneti sinna, täideti
ebausukombetalitusi ja joodi õlut, kaubeldi. Muistend pajatab, et sellel mäel
olevat kokku põrganud kaks pulmarongi. Et kumbki ei tahtnud teisele teed anda,
tõusnud tüli. Üks pruutidest - Ann saanud surma ja pärast seda hakatudki kohta
Annemäeks kutsuma.
A. K.
Ranna tuhandeaastase tamme kirjeldust on hiljem väga oluliseks pidanud
loodumälestiste uurija Henrik Relve: „Olgu kunagise tüve ja selle õõnsuse
täpsete mõõtudega kuidas tahes, kindel on see, et vanasti oli Ranna tamm tõesti
praegusest palju jämedam. Seda kinnitavad mitmed ligi 100 aasta vanused
dokumentaalsed kirjapanekud. Üks kirjeldus pärineb August Kitzbergi raamatust
"Ühe vana "tuuletallaja" noorpõlve mälestused".“
Kirjanik
annab meile etnoloogilisi vihjeid: „Halliste kihelkonnas kandsid naised tanu
asemel valgeid rätikuid, mille otsad pikalt selja peale maha ulatusid“ (lk. 18)
ning loob pildi omaaegsest Pärnust: „Linn oli alles väike, oli see, mis praegu
kesklinna nimetuse alla käib, ehk küll seegi nüüd veel maa poole külge palju
juurde on kasvanud; suured alevid olid alles olemata, need tulid juurde Waldorfi
vabrikutega“ (lk. 166)
Pikasilla
kõrtsikirjelduses häiris Viljandi-poolse kõrtsi idealiseerimine ning
Tartu-poolse mahategemine. Ehk oligi asi nii, kuid kirjeldus sellest, kuidas
mets ja mäekallak Viljandi-poolse joomakoha nunnumaks muutsid, näis
nostalgilis-sentimentaalselt ülepaisutatud.
Ajalugu
näib liikuvat spiraalselt, kuna isegi sada ja enam aastat hiljem tundub mõnigi
asi tuttav ja võrreldav. Koos orjusest vabanemisega hakati liikuma muutuste
poole. Esimene muutus oli koos „ärkamisega“ perioodiliste trükiste levik ning
soov olla ise peremees. Talude väljaostmine aga tingis võlgu elamise - seos
Nõukogude Liidu lagunemise, uute ideaalide ning kodulaenudega. Ägedamad mulgi
peremehed kirjutas Kitzberg oma lugudesse sisse, luues ja kinnistades nägemust
uhkest, ülbest ja rikkast mulgist.
Lugedes
hakkab silma korduv tendents, et need, kes pole võimelised kodukohas „talu“
välja ostma, liiguvad sinna, kus rohi rohelisem ning võimalused suuremad. Ehkki
nüüd ei minda enam Tartu- või Võrumaa „tare läve een“ hulgakesi seisvaid mulke
mängima, vaid pisut kaugemale.
Kitzbergi
nooruses oli saksa parunite ja härrade mõju seega veel väga suur - neile oldi
võlgu. Kuigi A. K. ise kirjeldab sakslaste mõju tagantjärele isegi positiivses
võtmes, kohati lausa orjapõlveaega ilustades, võis see tuleneda saksavastase liikumise
äraspidise tulemusena saadud venestamise õppetunni kogemusest. Tol hetkel aga
polnud tsaaripoolseid sanktsioone veel aimata ning tärganud iseteadvuse
valguses tõstis pead Jakobson, lootuses, et Suur Eesti Asi saab sündima. Õnneks
jäi rahva mälus tema pärandiks Sakala ja Eesti Põllumeeste Selts, mitte
saksavastase liikumisega ligimeelitatud venestamine. Parafraseerides Kitzbergi:
„Jakobson märkas lihtsalt õigel hetkel maha surra.“
Raamat
pakub koduloo-huvilisele palju, sest kultuuritegelase kirju ja vaheldusrikas
elu liikus risti-rästi mööda Mulgimaa talusid, külasid, valdu ning kohtadega kokkusulavad
isikuid ning ametikohti.
Raamatut
soovitan ka niisama lugudehuvilisele, sest kirjamehe sulg pole raskusest
koormas ning peegeldab tema eluaja meeletut energiat ning kultuurihuvi,
kentsakaid seiku ja põnevaid juhtumisi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar